Två dagars harrfiske

Torsdag och fredag har ägnats åt harrfiske. Två strömmar har testats, dels en av  klubbströmmarna och dels ett kortvatten. Nu verkar det som om harren börjar vakna till liv igen. Suget efter att fiska med torrfluga har varit stort ett tag nu och i torsdags lossnade det äntligen. Jag, Daniel och Chris möttes upp vid strömmen och under tiden vi bytte om diskuterades bland annat resaureringsprojektet, flubindning och andra diverse utrustningsfrågor. Chris som idag arbetar som flugfiskeguide har betydligt mer erfarenhet av flugfiske än vad jag och Daniel har. Det är väl kanske inte så konstigt med tanke på åldersskillnaden. Vi lyssande intresserat och en smula avundsjukt på de ställen han fiskat under årens lopp. Bara för någon vecka sedan fiskade han i Frank Sawyer's legendariska kalkströmmar och med en nära bekantskap med Lars-Åke Olsson blir det en hel del fiske i Gimdalen.



Vi tacklade alla tre med torrflugor och började fiska oss nedströms. Till en början var det lite trögt och jag funderade på om det fortfarande var lite tidigt för torrfluga. Men när vi efter ett tag kommer till en del av strömmen som är lite mer lugnflytande ser vi de första harrarna vaka. Jag ser en fisk som vakar på samma ställe ett flertal gånger. Jag lägger ett kast lite uppströms och låter en Griffts Gnat i storlek 16 sakta flyta ner mot fisken. När flugan passerar ståndplatsen stiger en harr och tar girigt flugan. Mothugget är perfekt tajmat och fisken är krokad. Det är ingen jätteharr men det känns ändå skönt att få en. Det är ganska kallt och blåsigt ute, men så fort solen kommer fram kläcker det små dagsländor och harren vaknar till liv. Vi får flera harrar på det här stället. Det märks att det fortfarande är tidigt på säsongen, fisken och insektslivet har inte riktigt kommit igång ännu, men det verkar i alla fall lovande.



I fredags tog oss jag och Daniel till ett av våra favoritvatten för att fiska efter både harr och öring. Återigen var det bara torrfluga som gällde. Vi var väl lite tveksamma till om öringen börjat ta torrfluga än, men harren hade ju bevisligen gjort det. Vi går åt varsitt håll, jag till ett sel där jag vet att det brukar stå både harr och öring. Det är ett perfekt ställe, det är lätt att kasta från och dessutom har man mycket skydd så det är lätt att hålla en låg profil. Jag har inte sett någon vakande fisk så jag blindfiskar av selet. Efter fyra eller fem kast ser jag en fisk snabbt stiga till min klinkhammer. Nu börjar en liten fajt med vad som ska bli den finaste harren för säsongen. Jag visslar på Daniel så han kan komma och ta lite blider, jag lyckas krångla av mig kameran innan jag krokar loss fisken. Jag behöver nog inte skriva det, men i princip all fisk som fångas får omedelbart gå tillbaka igen.



Dagen fortsätter med bra fiske, vi får flera harrar till och storleken är helt ok. Öringen lyser idag med sin frånvaro. Tyvärr hade vi inte så mycket tid på oss och vid lunchtid är det dags att styra kosan hemåt igen. Jag passar på att göra ett besök hos den lokala handlaren för att köpa en ny rulle till #3 spöt. Har fram till nu använt en 5-7:a vilket är i största laget. Hoppas av nyförvärvet ska fungera bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0