Gädd-session efter jobbet

Efter jobbet vart det ett snabbt gympass och sen snabbt hem igen. Jag och en arbetskamrat hade bestämt att vi skulle ta ut båten på Runn och fiska lite gädda. Vädret var helt klockrent, varmt och skönt. När jag plockade i ordning grejerna bestämmde jag mig att det för att det fick bli gäddfiske semester-style. Jag hade verkligen inte lust att klä på mig en massa, så jeans och linne fick duga. En Ryggsäck med lite wobblers och spönt i handen slängde jag mig i bilen och drog iväg.

Vi har inte så mycket tid på oss, jag måste vara tillbaka till 8-tiden. Vi slösar således ingen tid utan kastar i grejerna direkt. Vi får köra i ca 40 minuter innan det första hugget kommer. Jag är lite för långsam med mitt mothugg och den gäddan kommer undan lite mer förbannad än innan bara. Vi har inte mer än fått i grejerna igen innan det hugger igen. Nu jäklar gör jag ett mothugg och får börja drilla årets första gädda. Det är en ganska fin gädda, ca 3 kg, den krokas loss efter lite mankemang och får simma tillbaka. Vi fortsätter mot vår utgångspunkt för att sedan vända och göra samma vända en gång till. När vi går på fjärden hugger nästa gädda, den här är mindre men är beytydligt piggare än den förra. Även denna krokodil får återvända ner i djupet.

Vi fortsätter längs fjärden, klockan börjar närma sig halv åtta och det är snart dags att vända hemåt. Det är nu det hugger igen. Den här gången tror jag att det är en liten gädda som tagit wobblern. Det ska snart visa sig att det är en riktigt fin abborre som varit framme. Jag har ingen våg med mig, men jag skulle tro att den väger närmare kilot eller kanske strax över. När borren fått simma hem är det samma sak som gäller för oss, ja inte simma då... men likväl vända hemåt. Det vart ett mycket trevligt fiske som vi snart ska göra om. (Kanske du Micke kan tipsa om lite heta spots på Falusidan)

Då det var semesterfiske som gällde var systemkameran hemma, men det vart ett par hyggliga bilder från mobilen.



Den första och största gäddan


Avkrokning av abborre


Efter lite rassel med vassa krokar åkte hårdhandskarna på...

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Hej Honken!

Faludelen av Runn är outforskad av mig(min båt går för sakta)Jag fiskar mest i trakterna av sundet mellan Runn/Ösjön ut till fornäs udde men båten ni hade verkar ju klara en tur till Sunnanö ganska snabbt så vill du ha tips om dom trakterna så ställer jag gärna upp.

Hör av dig i så fall.

Själv satte jag i båten under helgen som gått så jag har inte hunnit testa så mycket än (fick en gädda)men det var roligt att se att det går att få så fina borrar redan Grattis!

/Micke.S

2009-06-01 @ 21:40:53
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Honken

Tackar! Ja båten är en styrpulpetare med en 40-hästare så vi tar oss fram rätt snabbt. Jag vet inte riktigt när nästa tur blir, men jag hör av mig!

2009-06-01 @ 23:14:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0