Alltså det här med flytringsfiske

Min plan för dagens fiske sprack kan man säga. Till en början var det prat om att jag och Daniel skulle ta en tur någonstans. Så vart det dock inte. Istället ville Stefan att jag skulle följa med och flytringsfiska på Hafsen. En sjö som det skrytits vitt och brett om. Jag har tidigare bara provat flytringsfiske en gång. Den gången gillade jag det inte heller, visserligen var det på Siljan och det blåste en del, vilket gjorde det lite svårare. Den här gången skulle det ju fiskas i en mindre sjö, ja en tjärn skulle nog jag kalla det. Med detta i åtanke tänkte jag ge flytringsfisket en ny chans.

Väl på plats började jag pumpa upp det fördömda flyttyget, ständigt attackerad av mygg. När allt är klart lägger jag i ringen och börjar paddla ut på sjön. På hela färden ut till mitten av sjön ser jag inte så mycket som ett vak. Det är alltså blindfiske på öppet vatten som gäller. När det sedan kommer till själva kastningen så kompliceras detta betydligt att man sitter med axlarna en halvmeter från ytan. Nu kommer flytringsfanatikerna säga; "då är det du som inte kan kasta" men det håller jag inte med om, nej flugfiske ska bedrivas stående, åtminstone knästående. Sen kommer fanatikernas nästa argument; "det är ju så bekvämt" jag säger; i helvete heller. Det är kallt om arslet, nu kanske det mest beror på att mina vadare visst läckte i grenen, en trevlig upptäckt jag gjorde idag. Vidare så är det vingligt och jag fick ständigt sendrag i fötterna, så nej, bekvämt är det inte. Jag stod inte ut längre i en timme innan jag paddlade tillbaka och åkte hem. Naturligtvis fick jag inte nån fisk.

Så till alla flytringsfiskare där ute, ni må kalla mig en idiot, men flytringsfiske är verkligen inget för mig!

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Jag har provat på det några gånger men föredrar nog att vara på land, men ibland fins det ju sjöar där det inte går att fiska från land och då kan det nog vara bra med en ring,även jiggfiske funkar nog bra

från flytring.

/Micke.S

2009-06-01 @ 21:29:29
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Magnus

Och jag som precis gick och köpte mig en Fishcat.. Jag har testat en gång tidigare, men upplevde inte riktigt de bekymmer du beskriver... Skall hämta simfötterna idag sen blir det premiär snarast. Får se om jag ställer mig i din kö ;)

2009-06-02 @ 09:19:09
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Sussi

Jag tycker inte heller särskillt mycket om flytringsfisket men ändå känns det ganska fritt att paddla omkring i en liten sjö..

Men det känns inte helt säkert och feg som jag är så vågar jag mig inte ut på öppet vatten utan stryker omkring längs kanterna..

2009-06-03 @ 19:28:48
URL: http://schatzisfiske.blogg.se/
Postat av: Herr D

Hehehe......Några tips som förgyller er tillvaro lite i detta kan vara på sin plats.

1. För att slippa sitta under vattnet=kallt och lågt att kasta. Köp inte en V-boat utan en Pool12:a eller Fishcat då sitter ni "på" vattenlinjen och de är mycket stadigare.

2. Ett 9,6-10" spö underlättar kasten ytterligare.

3. Säkerheten i pool 12:an och Fishcat med 6 separata luftblåsor är mer än väl MEN glöm inte flytvästen för det......Själv gjorde jag min premiärtur bland finnlandsfärjor och djurgårdsbåtar mitt på strömmen i frånlandsvind.....mycket intressant...man kände sig rätt liten :-)

2009-06-04 @ 09:21:42
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com
Postat av: Honken

@ HerrD - Flytring bland finlandsfärjor och andra snedseglare i skärgården låter farligt ;) Ja jag har förstått att det hänger rätt mycket på vilken ring man har. Jag kan säga att den jag hade var allt annat bekväm och säker!



Jag ska väl inte vara helt omöjlig på ett nytt försök, men det kommer dröja ett tag tror jag :)



@Magnus - Du kan nog va lugn, alla andra jag pratat med har blivit frälsta på direkten.

2009-06-04 @ 17:04:12
Postat av: Jari

Jag hade samma känslor för det där med flytringsfiske efter en tur med min gamla flytring, köpte en nyare ganska snart men fortfarande vill inte den riktigt fria känslan infinna sig.

Jag har hittat en kajak på biltema för 2999kr där du ej ens behöver blöta ner dig för att kunna fiska fluga, det kanske kan vara något? Gå in på biltemas hemsida och sök på kajak så får du se.

2009-06-04 @ 21:09:57
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Honken

Ja kajak verkar riktigt trevligt, dessutom kan ju den användas för lite trevlig paddling utan fiske också.

2009-06-04 @ 21:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0