2-kilos öring och nej till nytt kraftverk

Någon av er kanske minns att jag vart uppringd av fiskeriverket i vintras. De hade frågor angående fisket i Kolningsån. Anledningen var att Envikens kraft ville bygga ett nytt kraftverk i ån. Jag gav min syn på fisket och de negativa effekter ett kraftverk skulle ha på fiskbestånden i ån. Nu har ett beslut fattats, det blir inget kraftverk. Fiskeriverkets åksikter väger tungt i sammanhanget och det känns bra att jag förhoppningsvis påverkat detta beslut. Vill du läsa en längre artikel om detta så finns den på DT.se

Det har även blivit lite fiske under eftermiddagen. Jag gjorde ett besök till ett strömmande vatten för lite harrfiske. Harren var verkligen inte på hugget. Jag hade knutit på en superpuppa och fiskade av ställen där jag vet att det brukar stå harr. Jag hade endast två stigningar på flugan, men jag lyckades inte kroka nån av dom. Efter att jag bytt fluga till en Adams med olivgrön kropp kom ett hugg. De var inte vilket hugg som helst, nu sitter en stor öring i andra änden. Klass3-spöt bugar majestätiskt under fiskens tyngd. Det är tur att den inte gör några jätterusningar, min puls är redan högre än vad som kan anses som hälsosamt. Jag kan ganska problemfritt och snabbt håva en öring som jag uppskattar väger runt två kilo.

Efter att fisken återfått friheten tar jag en titt på flugan, jag drar lite lätt i den och den släpper från tafsen. Det visade sig att öringen landades i grevens tid. Hjärtat har nu fått normal takt igen och jag kan fortsätta mitt fiske nedströms. Det hade varit trevligt med några fina bilder på fisken. Jag hade inte kameran med i vattnet så det fick bli ett mobilfoto med fisken i håven.


Jag önskar verkligen att jag hade fått en bättre bild på den här skönheten.

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Grattis!

Jättefin fisk,tycker även bilden var bra.

/Micke.S

2009-06-29 @ 09:16:04
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Jan Östberg

Fin firre! Trevlig sida med många snygga bilder!

Skitfiske på dig!

//Janne "Redkiller" Östberg, Svärdsjö

2009-07-03 @ 10:35:45
URL: http://www.ostbergs.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0