Kärnkraft

Nu har de borgerliga partierna enats om att tillåta en utbyggnad av kärkraften. Detta beslut får massiv kritik från många håll, framförallt från vänstern och miljöpartiet. Själv tror jag att vi måste få till en upprustning av våra kärnkraftverk. Om vi bygger säkrare och effektivare kraftverk kommer det ha en positiv effekt på både ekonomin och miljön. Vänstern och miljöpartiet argumenterar istället för den "miljövänliga" vattenkraften som förstör våra vatten. Inom centerpartiet är man splittrade, men partiledningen menar att man samtidigt ska satsta på en utbyggnad av vindkraften. Vindkraftverk har visserligen ingen direkt inverkan på miljön. Men jag funderar på hur många gamla och uttjänta vindsnurror som kommer stå i våra skogar och på våra fält och rosta?

I dagsläget är jag helt klart för detta beslut. Jag anser att en utbyggnad och restaurering av kärnkraftverk är rätt väg att gå för att säkra elproduktionen i Sverige. Idag importeras mycket el från bland annat tyska kolkraftverk vilket knappast kan anses som varken miljövänligt eller kostnadseffektivt.

Läs mer på Svd http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_2425667.svd eller Dn http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=880828


Kommentarer
Postat av: Andreas

Vindkraftverk är inte heller nån bra lösning då man vill ha det i fjällen. Det kommer att göra att området blir detaljplanerat och har en dålig inverkan på jakten i fjällområden.

Jag slår nog också ett slag för kärnkraften men det måste till eb 100% säker slutförvaring av ut tjänt kärnbränsle.

2009-02-05 @ 17:37:43
URL: http://ameberglund.blogg.se/
Postat av: Desiré Engström

Kampanjen är igång!



Nu har fas ett av kampanjen för Vildmarksmässan dragit igång.

Vi söker efter Sveriges bästa äventyrsfilm till den reklamkampanj som ska gå i TV4 i mars!

Titta gärna in på kampanjsajten www.vildmarksmassan.se/filmtavling

och tipsa alla dina vänner.

Det finns redan en hel del roliga och häftiga bidrag inskickade.



2009-02-06 @ 14:45:52
Postat av: Daniel

Jag måste först säga att jag är starkt emot utbyggnad av vattenkraften.

Men jag tycker att man ska vara väldigt försiktig innan man börjar jubla över en ev. utbyggnad av kärnkraften. Främst för att det inte finns någon vettig lösning på vart och hur man ska slutförvara restprodukterna. Dels för att kärnkraften är en mycket ineffektiv form utav energi, med en verkningsgrad på runt 30%. Den mängd uran vi känner till i dag kommer att räcka i 80år i nuvarande förbrukningstakt. Om vi skulle ersätta alla kraftverk som drivs av fossila bränslen med kärnkraft skulle uranet vara slut inom 5 år! Därtill kan nämnas den enorma energi det går åt för att bryta fram uranet.



2009-02-06 @ 18:41:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0