Kallare vatten

Idag har jag varit och fiskat i strömmande vatten igen. Det har fått stå tillbaka lite då jag har fiskat regnbåge ett tag nu. Men jag vill hinna med lite mera strömfiske innan det är slut den 31:a augusti. Jag betämde mig för att åka till Tänger, ett av mina favoritställen. Jag började med att fiska harr på torrfluga och det högg redan i andra kastet på en gul superpuppa. Harren verkade vara på gång och jag fick 10 minuter senare en fin har på ca 35 cm. Trots att det nappade bra på torrt ville jag prova att fiska med nymf. Det fick bli ett olivfärgat haröra, storlek 12. Efter en stunds fiskande har jag haft ett par hugg men de är ganska försiktiga och fisken hugger inte fast. Jag fortsätter nedtröms och bestämmer mig för att testa en förtyngd muddler. Jag får hugg även på denna men jag tror inte att det är öring, huggen är alldeles för svaga och försiktiga. När jag kommer till ett lite lugnare och djupare parti av strömmen provar jag att fiska hem muddlern med snabba korta ryck i ett försök att locka en aborre till hugg. Mycket riktigt visar sig denna teknik funka och det sitter ett par aborrar efter en stunds fiskande.

Sista biten av strömmen har jag tänkt att ägna till att försöka få en öring igen, jag tacklar upp med en brun Zonker Beadhead. Hela sista sträckan fiskas av utan ett enda hugg och jag står och funderar över att åka hem. Men på vägen uppstöms hittade jag en fluga hängande i ett träd, det är en lila nymf av något slag. Jag knyter på den i ett sista försök att ta en harr till innan jag ska åka hem. Jag kastar ett par gånger, och rätt var det är så smäller det till ordentligt, det här är definitivt inte harr. Just på det här stället är strömmen som starkast och det finns mycket för fisken att trassla in sig i. Efter ca 10 minuters drillande kan jag till min förtjusning håva en riktigt fin öring. Jag trodde aldrig att jag skulle få öring på den flugan, men det visade sig vara bra att prova olika mönster. Tack till dig som fiskade bort den! Den mättes hemma på diskbänken till 40 cm. Vad den väger vet jag inte, har fortfarande inte skaffat mig nån våg. Det här är den första öringen som tas upp den här sommaren. Imorrn ska den rökas och avnjutas på knäckbröd med en kall öl.

image41

Här ligger den just efter håvning. En mycket vacker fisk. Det syns dock att den är inplanterad. Det naturliga beståndet av öring har en vackrare gul nyans av vad denna har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0