Blåsigt regnbågsfiske

Idag insåg jag att jag inte hade flugfiskat en enda gång sen jag var till Jämtland. Med det i åtanke bestämde jag mig  för att åka till en av klubbtjärnarna för lite regnbågsfiske. Under förmiddagen hade det regnat en del så jag hoppades att fisken skulle ha fått lite ny energi av regnet. När jag kör längs slingrande landsbygdsvägar är det en perfekt sommardag och jag känner att jag är riktigt fiskesugen. Det finns dock en liten olägenhet, det blåser nästan storm men jag hoppas att det ska vara lugnare inne i skogen vid tjärnen.

Redan innan jag sätter ihop spöt har jag en idé om att jag ska fiska med en stor nattslända. Av erfarenhet vet jag att de kan vara riktigt effektiva även mitt på dagen. Ofta kan de frambringa aggressiva hugg när hämtas hem studsande över ytan. När jag kommer ner till vattnet ställer jag mig och bara ser ut över tjärnen. Jag kan snabbt konstatera att jag inte har direkt många valmöjligheter vad det gäller placering med tanke på vinden. Jag väljer ett ställe där jag dels tror att det kan stå fisk, men även ett ställe där jag kan kasta utan att bli sinnessvag.

Fisket som följer är trögt och ganska frusterande med tanke på kastvindarna som hela tiden tar fluglinan. Ibland är det som att kasta linan rakt in i en vägg. Flugan blåser tillbaka och landar flera meter bakom fluglinan. Jag provar med olika torrflugor, streamers som jag låter sjunka djupt innan jag sakta tar hem dom. Jag ser endast två fiskar vaka under hela tiden, den ena ser jag tydligt komma rakt upp för att ta något på ytan och sedan simma djupt rakt ner igen. Den andra fisken verkar ha tagit något litet på eller strax under ytan. Jag fiskar ganska länge med en svart myra utan något resultat.

Till slut tröttnar jag och börjar istället pilla med kameran. Jag tar massor med meningslösa bilder och här kommer några av dessa. Jag hoppas att jag kan komma iväg på lite mera givande fiske snart.






Kommentarer
Postat av: Anonym

Gillar sista bilden!

2010-08-09 @ 17:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0