Uppdrag Granskning

Jag har många gånger tänkt skriva om min arbetssituation men alltid tvekat och sedan avstått. Jag är anställd av Manpower och är en av de (år 2008) ca: 60.000 personer anställda inom bemanningsbranschen. Jag är en av de som i princip har 24-timmars jour för att kunna skickas till en kund inom hela Dalarna. En anledning till att jag inte skrivit om detta är att det här faktiskt är en flugfiskeblogg och arbetsmarknadspolitik är då kanske inte ett relevant ämne. Nu finns dock en koppling till fiske som jag kommer återkomma till. En annan anledning till att jag inte har skrivit något om mitt arbete är risken att faktiskt bli av med det. Någon har kanske läst de senaste dagarna om den Mc Donalds-medarbetare som fick sparken efter att ha skrivit negativt om arbetsgivaren på sin blogg.

 

Efter att ha tittat på uppdrag granskning ikväll behöver jag inte sticka ut hakan på egen hand. Jag fick med deras reportage mitt liv beskrivet. Jag är i precis samma situation som flera medverkande i reportaget. Jag har arbetat på Ericsson i runda slängar tre år som inhyrd. Efter att man på Ericsson kommit fram till att vi som var inhyrda inte behövdes längre skickas jag nu från företag till företag.  Ledordet för arbetsgivare och bemanningsföretag är FLEXIBEL! Men vilka är det som ska vara flexibla? Jo det är vi som är anställda av bemanningsföretagen. 2000-talets slavar som en fackordförande på Ericsson kallar oss. Flexibiliteten verkar dock bara fungera åt ett håll. Jag har flera gånger varit med om att jag fått ändra alla privata planer för att jag måste ta ett uppdrag. När man vill boka om eller ändra tider finns inte ett spår av flexibilitet hos arbetsgivaren.

 

Jag skulle kunna skriva ett flera spaltmeter långt inlägg om hur det faktiskt går till i bemanningsbranschen. Men nu nöjer jag mig med att bara kommentera det som redan sagts i uppdrag granskning. Naturligtvis är fackföreningsrörelsen representerad i inslaget. Själv gick jag ur facket för länge sen och det är jag glad för. Tomas Östros säger att han vill ha en starkare fackföreningsrörelse i Sverige. Men när avtalssekreteraren på LO säger att de som skrivit kontrakt med bemanningsföretagen får ställa upp på premisserna ser jag det som att LO inte ser till medlemmarnas intressen. Enligt min uppfattning ska facket verka för att förbättra villkoren för medlemmarna även efter att avtal är skrivna.

 

Var kommer då kopplingen till fiske? Jo anledningen till att många arbetsgivare idag säger upp fast anställda och sedan hyr samma personer via bemanningsföretag började på företaget Abu Garcia. I alla fall stödjer sig arbetsgivare på en AD-dom som fastslog att Abu inte gjort något fel vid ett tillfälle då de hyrde in personal. På så sätt anser sig företag kunna säga upp folk för att sen hyra in. Det visade sig i alla fall att Abu Garcia bara ville ha extra personal när en jubileumsrulle skulle tillverkas. Dessutom ville de ta tillbaka sin egen personal som tidigare blivit uppsagda, dock som visstidsantällda, men det motsatte sig facket. Efter det har de aldrig hyrt in personal. Alltså ingen skugga över Abu Garcia. Men AD-domen har tolkats vilt och lett till dåliga villkor för otroligt många människor. Om du inte sett uppdrag granskning tycker jag definitivt att du ska göra det, orkar du dessutom hålla ut till slutet får du vila ögonen på några fjällfiskesekvenser.

 

Läs mer på svt.se

 


Kommentarer
Postat av: Jakob

Du skriver att du arbetat på Ericsson i tre år. men är det inte på ditt bemanningsföretag som du egentligen arbetat? Som framgår ganska tydligt är det ju så att ni får lön även när ni inte har uppdrag. Är inte det ganska generöst? Självklart är det så att alla inte trivs där de jobbar. Då får man väl ta och söka sig någon annanstans.

2010-01-21 @ 11:47:50
Postat av: Honken

Jo det stämmer att det är via mitt bemanningsföretag som jag arbetat. Jo det kan kanske anses generöst att få 90% av lönen när man är utan uppdrag. Men det baseras på vad du tjänat de tre sista månaderna. Har du då haft dåligt med uppdrag en tid blir 90% inte särskilt mycket.

2010-01-21 @ 13:16:55
Postat av: Micke.S

Intressant program, hade ingen aning om att det var så taskiga villkor.Verkar som facket gjort en miss där, men om man ska kunna påverka kommande avtal så krävs det ju att facket är starkt och att folk gör sin röst hörd och protesterar mot hur det är nu.Jag tror inte det är många som vet hur det ligger till.Det ska bli intressant att se hur det går med "Marbou" fallet. Verkar ju helt sjukt att man ska kunna få sparken ena dan och sedan anställas en kort tid efteråt, detta är ju helt att omkring gå lagen om återanställningsskydd.

Hoppas du får förbättrade arbetsförhållanden snart

och skitfiske på dig! /Micke.S

2010-01-21 @ 17:43:42
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Mia

Tyvärr kommer det här att bli allt vanligare i framtiden. Nu är det många anställda som sitter i den här skiten. De försoker strypa arbetsrätten bit för bit. Lagena, Mc donalds...mfl, mfl. Det är skönta att du reagerar över det och har fått nog. Det är många som inte vågar och är rädda om sitt jobb. Det berättar om vilken jäkla makt de besitter. Bort med systemen som förvärrar för oss, det är så sjukt.

2010-01-23 @ 19:04:46
URL: http://miajaverling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0