Gäddfisket i Furudal

Jag har ju pratat om gäddfiske här ett tag. Nu är detta uppdrag genomfört och det med gott resultat. När ii rullade upp mot Furudal låg dimman tät över åkrarna, bitvis uppslukades vi helt i mjölkvita slöjor. Det är något magiskt med dimma tycker jag, och när båten glider ut ur hamnen är det bara spillror kvar.

Efter en kort transportsträcka stannar vi för att göra i ordning spön, ekolod och lite annat. J som är riktigt fiskesugen dänger iväg sin wobbler medan N fixar med ekolodet. Själv tar jag det lite piano eftersom jag vet att det är ganska grunt där vi stannat. Det tar plötsligt tvärstopp i J´s spö. "Bottenapp" säger jag å ler. "Ja det är nog det" säger J. Men plötsigt vaknar något i andra ändan av linan till liv. Först kommer ett par tunga knyckar, sen en jätterusning. Vi skrattar tillsammans över turen till fisk på första kastet.

Det ska visa sig att detta är början på en 20 minuter lång kamp. Gäddan gör flera långa rusningar och vi har för länge sen konstaterat att det är en stor fisk på. Fisken visar sig vid ytan några gånger, men det är för långt borta för att vi ska kunna säga hur stor den är. Första gången vi får se den kommer vi till slutsatsen; vi kommer inte kunna ta upp den i båten. Vi bestämmer oss för att gå i land, vi har en sandstrand bara ett 20-tal meter i från oss. Nu kan vi äntligen börja drilla gäddan in mot land. Efter några fler rusningar är den tillräckligt trött för att landas. J bestämmar att detta är hans livs fisk och han vill inte släppa tillbaka den. För min del är gädda okänligt som människoföda, så för min del hade den gärna fått gå tillbaka.

Den här fisken måste bara vägas och jag hade faktiskt en digital våg i ryggsäcken. Vägningen kommer dock bara ge en ca-vikt, vågen väger nämligen bara till 10 kg. En exakt vikt får vi vänta på tills vi kommer i land igen. Egentligen skulle jag kunna avrunda inlägget här. Det första kastet kommer med inte slås under dagen. Men vi har ju egentligen inte ens börjat fiska. Vi låter båten glida iväg över en spegelblank sjö men våra wobblers på släp efter.

Det kommer bara bli en gädda till, en i lite mer normal storlek för mig. Denna gång är N som får en gädda på 1,5 kg. Det här är också första gången som jag blir helt utan fisk i denna sjö.
När vi kommer tillbaka är det dags för mätning och vägning. Fisken mäter 131 cm och väger in på knappa 13 kg. Vi trodde faktiskt att den skulle väga över 15 med tanke på längden. Den var dock inte så välmatad vilket kanske är en anledning. Avslutar som vanligt med lite bilder tagna under dagen.














Kommentarer
Postat av: Micke.S

Jäklars vilken best,precis en sån jag går och väntar på:)

Grattis J !

/Micke.S

2009-09-16 @ 15:11:09
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Daniel Sporre

Wow! Det är bara att gratulera.. Hoppas man får chansen att få en sån någon gång

2009-09-16 @ 16:05:34
Postat av: Honken

@ Micke - Ja det den kommer nog till slut ska du se.



@ Daniel - Ja tyvärr var det ju inte jag som fick den, men det spelar ingen roll, jag hade lika kul ändå.

2009-09-16 @ 20:03:29
Postat av: Magnus

Vilket mäktigt PB helt klart! En drömgädda för min del.

2009-09-17 @ 10:54:11
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Herr D

Skaplig raggare, inte varje dag en sån trugas, en får gratulera fångstmannen! Hade nog tyngt vågen över 15 i vår ;-)

2009-09-17 @ 18:38:47
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0