Skön eftermiddag

Idag fick jag ett sånt där perfekt fiske. Det var egentligen inget märkvärdigt i sig, bara en sån där dag då allt känns riktigt bra. Jag stack iväg direkt efter jobbet till en av tjärnarna. Till en början var jag lite i valet och kvalet om jag skulle fiska i strömmande vatten eller inte. Beslutet togs då jag faktiskt var sugen på en matfisk idag. När man bestämmer sig för att ta en fisk redan från början om man nu får nån brukar leda till att man misslyckas. (Jag är väl inte skrockfull) Vädret var enligt mitt tycke helt perfekt, omväxlande sol och regn kombinerat med lite värme.

I samma ögoblick som jag stänger av bilen börjar ett kraftigare regn falla. Jag ordnar till grejerna och tar mig genom skogen till tjärnen. Väl framme väntar jag ut det värsta regnet i slogboden innan jag börjar fiska. Så fort regnet upphör börjar fisken vaka. Jag har knytit på en Griffts Gnat som jag band upp ett gäng av igår kväll.  Efter en stund hittar jag en fisk som verkar röra sig längs stranden mot mitt håll, jag lägger ut flugan några meter från där jag tror att den kommer passera. Mina antagningar om fiskens rörelse stämmer, men fisken går upp och tar något från ytan bara en halvmeter från min fluga och låter den sedan vara i fred.

Efter någon halvtimme uppstår nästan samma senario, skillnaden är nu att det börjat regna igen. När en fisk närmar sig min fluga bestämer jag mig för att dränka den. Detta visar sig fungera och nu sitter den första fisken. Det blir en fajt med med många höga hopp och till sist håvar jag en hyfsad regnbåge. Jag tycker dock att den är i minsta laget för att  få följa med hem. Nu har det börjat regna riktigt ordentligt, men det gör absolut ingenting alls, jag älskar verkligen det här, värmen i luften och regnet som bara öser ner. Jag tar mig tillbaka mot slogboden och sätter mig för att vänta in nästa vakperiod.

När jag bestämmer mig för att åka hem ska det visa sig att min skrockfullhet var helt obefogad. Eftermiddagen bjöd på ytterligare två fiskar. En öring och en regnbåge. Den senare fick följa med hem och tillagades senare och smakade dessutom mycket bra.



Kommentarer
Postat av: jarkko

det är härligt när det regnar. Det är då man brukar få dom största fiskarna på fluga :)

2009-05-20 @ 18:06:39
URL: http://www.flugfiskaren89.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0