Första maj

I fredags var det alltså dags för det officiella premiärfisket i strömmande vatten. Förväntningarna var högt ställda, förra årets premiär var mycket lyckad. Av erfarenhet vet jag att det brukar vara ganska mycket folk så det gäller att vara i tid om man vill få ett någorlunda fiske. Det skulle visa sig att det var fler som tänkte som oss. När vi anländer står det redan flera bilar parkerade och några av intressantaste polerna är ockuperade av andra fiskare. Vädret är mycket behagligt, sol och redan många plusgrader. Det kanske inte är det bästa vädret för öringfiske, men det är i alla fall skönare än om det skulle regna och blåsa.

Som sagt var förväntningarna högt ställda och tyvärr kommer inte förväntningarna infrias. Kombinationen, strålande sol, lågt vattenstånd och många fiskare gör att det är ganska svårt att lura några av öringarna till hugg. Det närmsta jag ska komma är en öring som gör en attack mot min streamer. Det enda jag hinner se är plasket i vattnet innan den återtar en skyddad plats i strömmen. Daniel däremot lyckas lite bättre än jag, han lyckas i alla fall kroka ett par harrar, inga jättar men det är i alla fall fisk. Helt lottlös ska jag dock inte gå den här dagen. På vägen hem bestämmer vi att vi ska stanna till vid vårt klubbvatten och fiska lite harr. Till en början verkar även detta vatten vara helt dött. Vi har i stort sett gett upp. Daniel väntar på mig vid ett gammalt brofäste där man får en fin översikt över strömmen. När jag sätter mig på stenfundamentet pekar han ner i strömmen på en harr som står i strömmen. Jag får äran att lägga ut flugan lite uppströms. Det första kastet lyckas inte något vidare, flugan är inte ens i närheten av fisken. Dessutom verkar det som den söker födan på en väldigt liten yta. Nästa kast blir bättre, jag ser flugan tas med av strömmen och drifta rakt mot fisken. När flugan bara är en decimeter från harrren gör den sin attack och jag är beredd med mothugget. Nu får jag äntligen drilla årets första harr.

Trots att fisket inte varit det bästa under dagen är jag ändå nöjd, säsongen har ju precis börjat och nu kan det bara bli bättre. Nu är jag sugen på att komma upp till Älvdalen, men jag tror att jag kommer vänta i alla fall ett par veckor så att chanserna till ett bra torrflugefiske finns.








Kommentarer
Postat av: Micke.S

Grattis till årets första harr!

/Micke.S

2009-05-04 @ 23:45:14
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Sussi

Trevlig blogg och fina bilder!!

Kommer att titta in här fler gånger!!

Skitfiske

2009-05-05 @ 09:00:16
URL: http://schatzisfiske.blogg.se/
Postat av: Honken

Micke Tackar, ja nu kan det bara bli bättre.



Sussi Kul att du gillar bloggen och välkommen tillbaka.

2009-05-05 @ 20:13:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0