Möte med en björn

Under kvällens fisketur hade jag och Daniel tänkt fiska i ett vatten vi inte besökt på ett tag. Jag var visserligen där igår och vattenståndet var helt ok för en gångs skull. Därför tänkte vi prova där idag med. När vi kommer fram och ska parkera blien visar det sig att en björn bestämt sig för att hålla till i dikeskanten. Jag svär fortfarande ve och fasa över att jag inte tog med mig kameran. Nu hade jag bara mobilen att fota med. Vi får under 10 minuter sitta och titta på björnen som inte verkar bry sig om vår närvaro. Efter en stund ger den sig av in i skogen. Med tanke på att björnen som förmodligen var en fjolårsunge bara var ett femtiotal meter från strömmen bestämde vi oss för att åka till ett annat ställe. Det är en sak att sitta i bilen och kika på den och en helt annan att stå i vadarbrallor i strömmen när den kommer.

Det är i alla fall riktigt kul att få se en björn i sitt rätta element, det är sannerligen inte ofta man ser dom även om det finns gott om björnar i Dalarna.


Den ser inte särskillt stor ut på bilden men den var större i verkligheten, låter väl som vilken fiskeskröna som helst, men så var det i alla fall. Från och med nu kommer alltid systemkameran ligga i framsätet.

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Häftigt!

Sjäv har jag aldrig sett nån björn men jag har haft en som gick och "visslade" ett hundratal meter från mig . Fick tyvärr aldrig se den men det kanske bara var tur. Lodjur har jag däremot träffat på en gång när jag var yngre men han bara se det någon sekund innan det försvann.

/Micke.S

2009-06-09 @ 08:14:15
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Magnus

Himlans vad häftigt! Jag har sett Björn på avstånd när jag var uppåt Arjeplog för massa år sen. De är verkligen mäktiga djur! Kul när naturen bjuder till lite extra sådär...

2009-06-09 @ 14:31:02
Postat av: Jari

Inte många förunt att få se en livs levande björn och på så nära håll, ett djur jag saknar i min egen djur mötes bok är Järven annars är den komplett.

2009-06-09 @ 15:05:55
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Honken

Ja det var riktigt kul att få se en tillslut!

2009-06-11 @ 20:34:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0