Jag längtar efter hösten

Vi är fortfarande bara i juli månad och jag börjar redan vänta på hösten. Än ska det vara mycket sommar kvar, men det känns inte riktigt som sommar, regn och rusk hela tiden. Nu kanske ni undrar varför jag längtar till hösten. Många förknippar nog hösten med just, regn och rusk. Själv väntar jag på de där dagarna med hög, kall, klar luft. Alla färger på träden som gör att det känns som om skogen brinner. Och självklart! Fisket. När vattnet kylts av igen och fisken vaknat ur sin sommarkoma. Favoritfisket om hösten är helt klart regnbågsfisket. Det är då skogstjärnarna kommer till sin fulla rätt. Att fiska efter huggvillig och mycket stridbar regnbåge är fantastiskt kul. Att sitta vid en brasa och dricka kokkaffe från sotpannan. Kanke grilla ett par korvar medan man söker över vattenytan efter vakande fisk.

Det är inte bara regnbågsfiske som lämpar sig på hösten. De dagar solen skiner och temperaturen är hygglig kan man få ett riktigt bra torrflugefiske på harr. Tyvärr så stängs många strömamnde vatten helt under öringleken. Det är visserligen bra att öringen får leka i fred. Men ett riktat fiske efter harr kan fortfarande bedrivas utan fara.
Jag har flera gånger sagt att jag inte är mycket till gäddfiskare. Men just under hösten kan detta vara riktigt trevligt, dessutom finns ju chansen att få drilla riktigt stor fisk när man fiskar gädda.

Nu ska jag ska försöka njuta av resten av den här sommaren, jag vet att det kommer en lång vinter när man inte gör annat en önskar det vore just sommar. Dessutom är det alltid trevligt att ha något bra framför sig istället för bakom sig.


[Gäddfiske i Oresjön i slutet av september 2007]

Kommentarer
Postat av: Herr D

Ujuj, nu fick man upp öronen.....Höst är härlig, en mycket trevlig fisketid med exakt en sån luft vill man ha....gött. Men jag vill nog svida i sommaren en stund till....laxen skall tämjas först...hoppas bara jag hinner.. ;-)

2009-07-28 @ 23:55:32
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com
Postat av: Magnus

Håller med dig! Det ska bli gött att fiska harr i höst. Om jag nu hittar den detta året. Förra året missade jag två!!! hugg, det var allt. Vättern kan vara nyckfull. Stimmen flyttar sig snabbt...

2009-08-03 @ 11:25:30
URL: http://promisedland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0