Nytt vatten

Fiskeabstinensen var på topp idag. Jag har inte fisket på nästan två veckor. Jobb dåligt väder och lite slöhet är orsaken till det. Men idag testade jag och Daniel ett helt nytt vatten. I och med den senaste tidens regnande var ett strömmande vatten helt uteslutet. Det är helt galet mycket vatten i systemen just nu. Nej istället vart det ett regnbågsvatten någonstans mellan Borlänge och Sågmyra. Det märktes även vid tjärnen att det är mycket vatten. På vissa ställa skulle vi behövt vadare för att ta oss fram. Vi hittade i alla fall en trevlig plats att fiska från och det vakade flera fina fiskar inom kastavstånd. Nu var bara problemet att komma på vad fisken vakade på. Vi provade nattsländor, dagsländor, nymfer och en rad andra flugor. men ingen av dessa verkade intressera fisken det minsta för.

Efter en köttbullebaugett och en varm cola var det nya tag. Jag hade sett något svart och ganska litet på ytan, visserligen hade den ganska stora vingar. Jag tacklar i alla fall med en helsvart myra i storlek 14. Just för tillfället är det sparsamt med vak, men jag lägger ut flugan där det tidigare har varit som mest aktivitet. Jag låter flugan ligga stilla en bra stund och står och funderar på lite av varje. Rätt vad det är ser jag i ögonvrån att något kommer upp ur vattnet. Ryggmärgsreflexen talar om för min trötta hjärna att göra ett mothugg. Man ska inte förakta ryggmärgsbeteenden, nu sitter en fisk på flugan och jag är vaken igen. Den är inte särskilt stor men ger mig ändå en underhållande fajt. Jag har inga planer på att käka fisk idag så den får simma tillbaka igen. Nu har även Daniel tacklat med en svart myra och söker av vattnet. Det går trögt i nån halvtimme och Daniel säger.
 – Din svarta myra var nog en "lucky strike"
Kort efter det hugger det på hans egna svarta myra. Han får snällt svälja sina ord och börja drilla fisk istället. Det är en regnbåge i samma storlek och den blir den sista som fångas under denna fisketur. Det var trevligt att prova ett nytt regnbågsvatten, det är alltid spännande när man vet att det kan finns nån stor rackare i det svarta vattnet.


[FLUGVAL]


[DÄR SATT DEN]


[SMILE AT THE CAMERA]


[DÄR SATT DEN ANDRA]


[EN ENKLARE FORM AV GASTROSKOPI]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0