Årets första fiske i Dalälven

Klockan 10 lämnade vi Falun för att ta oss mot Mora och några trevliga strömsträckor i Dalälven. Efter en del mankemang på Statoil när vi skulle köpa fiskekort såg dagen ut att börja riktigt bra. Det fanns visserligen en del orosmoment som snurrade i huvudet, skulle vägarna vara farbara, skulle vattennivån vara tillräckligt låg för att vi skulle kunna vada? Vägen visade sig inte vara farbar och vi letade efter alternativa vägar utan framgång. Vi fick helt enkelt ställa bilen en bra bit från älven och gå. I vanliga fall hade väl detta inte varit några problem, men nu var det en halvmeter snö på vägen. Lyckligtvis var den i alla fall ganska packad så man trampade bara igenom vart femte steg eller så.

Vad det gäller det andra frågetecknet, vattenståndet, så kunde det verkligen inte varit bättre. Vattennivån var helt perfekt och man hade utan större svårighet kunnat vada över hela älven. Ända sedan vi lämnade Falun hade jag suttit som på nålar, fiskestressen började nu mattas av. Med en lite större variant av en Mickey Finn på tafsen vadade jag ut i strömmen och lät den föras med av strömmen. En annan sak som förvånade mig lite var att vattnet kändes varmare än det borde. Nu sägs det ju att Dalälven ska hålla ungefär samma temperatur året runt. När stressen över att få komma ut i vattnet försvunit infinner raskt en ny. Det finns så otroligt många intressanta spots som jag vill fiska av och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Trots att förutsättningarna verkar perfekta vill fisken inte hugga. Vi fiskar ett par timmar innan vi bestämmer oss för att det är dags att laga mat. Vad kan passa bättre än lite prinskorv, kokt potatis och rödbetssallad. Jag måste erkänna att jag inte var så delaktig i matlagningen, jag kunde helt enkelt inte hålla mig borta från strömmen.

Jag trodde verkligen att jag skulle få fisk idag, men det är inte alltid spådomarna slår in. För att använda en vanligt återkommande klyscha, så var det ändå otroligt skönt att bara få vara i älven och fiska. Vi såg faktiskt en del stora sländor på vattnet. Men trots detta inte så mycket som ett vak. Jag har under dagen testat en hel rad med streamers, tyvärr ingen som uppskattades av varken öring eller regnbåge.

Några bilder från dagen vart det i alla fall. Tyvärr är de lite ljusa, klantig som jag är kollade jag aldrig inställningarna på kameran. ISO-värdet var visst inställt på 1600 vilket är galet mycket för dagsljus.

 







Kommentarer
Postat av: Herr D

Ser riktigt skönt ut måste jag säga, synd att det inte bet på, men det kommer som sagt ;-)

2009-04-14 @ 09:01:34
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com
Postat av: Honken

Ja nu är det bara en tidsfråga, känns som det kan komma vilken dag som helst.

2009-04-14 @ 09:15:55
Postat av: Jari

Hej Honken.

Var upp 2 dar efter ni varit i krokarna.

2009-04-17 @ 13:53:09
URL: http://fiskefeber.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0