Första fiskedagen på veckans agenda

Fångade gäddor och avbrutna spön
Ja idag bar det iväg upp till Furudal och Oresjön för gäddfiske. Vi var fyra kollegor från Ericsson som skulle prova lyckan. Av tidigare erfarenhet vet jag att det brukar vara bra i den här sjön så här års. Efter lite mankemang med galna hundar och låg bil på stenig åker kom vi i alla falll fram till båten och kunde ge oss ut på sjön. Snart var fyra beten i vattnet, mitt; en Zalt i mörkt grön mönster skulle lura gäddorna till hugg. Vi har inte kört långt innan Einar krokar den för krokodilen det  blir lite förvirring med tanke på fyra linor som ska hållas ifrån varandra utan att trasslas. Tillslut kan Einar landa en gädda på 2 kilo som snabbt klubbas. Idag har nämligen Nicklas mormor tingat alla gäddor som tas upp och gärna för min del. Jag anser nämligen att gädda är okänligt som människoföda. Vi fortsätter på samma stråk men utan fler känningar. Efter en halvtimme är det dags att dra upp för en sträcka med snabbförflyttning. Vi ska till en vik där vi haft bra fiske förut. När vi kommer fram ankrar vi och kastar mot vassruggarna. Det mest dramatiska som händer nu är att Nicklas kastar av sitt spö och eftersom han inte har nåt reservspö är det färdigfiskat för hans del. Hans jobb blir från och nu att köra båten vilket han gör på sämsta tänkbara sätt, nån sjörövare blir han då aldrig.

Lunch och sen en abborre på ett kilo
Efter en del kastande utan resultat börjar vi släpa igen och nu är det min tur att ta en gädda. Även denna är ganska slö och gör inte mycket motstånd. Jag kan ganska snart ta upp en gädda som väger in på 2 kilo den också. Nu har jag fått mersmak men de andra börjar bli hungriga så jag får snällt följa med till en udde där det vankas brasa och Bullens pilsnerkorv. Även om man inte är beroende av brasan för matlagning är det riktigt skönt att sitta och slöa en stund vi en eld. Mätta och belåtna ger vi oss ut på sjön igen. Vi styr tillbaka till samma vik och gör ett par rundor. Återigen är det Einar som får fisk, men den här gången är det en liten snipa som huggit. Jag krokar loss den och den sticker iväg som bara den igen. Nu har vi betämt att prova ett annat stråk i sjön så vi tar upp betena och ger oss iväg. Johan har ännu inte fått nån fisk och påtalar att han anser sig vara lurad. Efter det tar det inte lång tid innan det hugger. Det är en skaplig gädda som tagit, kanske 2 kilo eller lite mer. Johan som inte är nån van fiskare sätter lite för hård press på den och den släpper precis invid båten. Vi fortsätter köra och nu är Johan som igen kan meddela att han fått fisk. Nu går det bättre och han kan landa en abboore som väger in på 1.01 kg. Visarna på klockan har rört som elvispar och vi ska alla jobba inatt så det är dags att börja dra sig mot bilen och åka hem. Det har varit en trevlig dag och alla har fått fisk, ja i alla fall alla som inte kastat av spöt.


[Einar tar den första gäddan]


[Nicklas betraktar sitt avbrutna spö]


[Nästa gädda är det jag som tar]


[Lunchrast]


[Johans abborre - Nicklas såg i alla fall till att den vart ordentligt klubbad]

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Riktigt fin borre,vad tog den på?

/Micke.S

2008-09-12 @ 12:20:02
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0