Soft kväll

Det var ju meningen att jag skulle fiska i strömmande vatten idag. Men Martin hörde av sig och var också sugen på fiske. Men han ville hellre åka upp till en av tjärnarna. Vi köpte med oss lite korv och bröd, vi tänkte att det kunde vara gott att grilla lite när man ändå är ute. Vi var inte ensamma vid tjärnen. Vi möter ett två andra medlemmar i klubben som varit där under dagen. Vi pratar en stund och det verkar som om fisken har kommit igång. "Det har vakat under hela tiden vi har varit här" säger den ene. Bra bra tänker vi, då ska det väl bli fisk idag då. Jag bestämmer mig för att fiska med torrfluga från början. Martin börjar sin vana trogen med en nymf. Jag knyter på en nattslända och kastar på ett vak. Fisken kommer nästan genast upp och jag är beredd med att göra ett mothugg. Men så fort den får se flugan på närmre håll ångrar den sig. Jag gör ytterligare ett par kast men utan resultat. Jag byter fluga till en grå superpuppa och vi flyttar oss till ett annat ställe. Nu vakar en annan fisk och jag lägger ett nytt kast på den. Den här gången är det rätt fluga på tafsen och fisken sitter. Det är en ganska liten fisk och det blir inte mycket till fight. Martin har inte fått nåt än och vi bestämmer att det är dags att grilla lite korv. Vi sitter och njuter av solen och spånar lite över det kommande fisket. Vi stannar någon timma till och under den tiden har jag krokat men tappat ännu en fisk. Martin börjar känna lite missmod över fisket. Idag vill det sig inte för han. Jag är dock övertygad om att det snart släpper även för honnom.

image132





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0