Skogsbrandssläckning i Leksand

Igår precis innan jag skulle göra mig i ordning för att åka till jobbet vart jag utkallad på skogsbrandssläckning i Leksand. Det var ett stort område i närheten av Ösjön som brann. Jag hade aldrig varit med på en sån här insats förut så det var lite spännande. När vi kommer fram tar det en stund innan vi hittar ett ansvarigt befäl för räddningstjänsten. När vi väl vet var vi ska så är det en bra bit att gå för att komma till brandområdet. Till att börja med ska vi släcka småbränder med vattenkannor som har blossat upp lite här och var. Problemet var bara det inte fanns slangar utdragna dit vi var och att det inte var några småbränder. Vi hittade ett surhål i skogen där vi kunde fylla kannorna och springa fram och tillbaka. I början var röken olidligt dryg att vara i, men det gick bättre efter några timmar när man vant sig. Samtidigt som vi springer runt på marken är det fem helikoptrar som flyger i skytteltrafik och vattenbombar. Vid ett tillfälle står vi på ett hygge och vilar oss lite när helikoptern kommer, den måste se att vi står där och jag kan ge mig fan på att när den släpper vattenlasten gör den det med flit. Det hela filmas så jag har den illvilliga piloten på film. Vi klarade oss ganska bra i alla fall om man jämför med två brandmän som senare får en last rakt på sig. Dom var inte glada när dom kom ner till oss helt genomdränkta.

Senare på natten drar vi slang kors och tvärs genom skogen, det var helt klart mer effektivt att använda slang än vattenkanna. Jag är verkligen inte avundsjuk på de som måste dra in all slang igen. Det är säkert flera mil med slang som ligger ute i skogen. Vid sex på morgonen är det dags för oss att åka hem. Jag stinker rök och har en fruktansvärd huvudvärk när jag sitter i bilen på hem. En snabb dusch sen direkt i sängen, ja nästan i alla fall; det fick bli lite grillad kyckling först.




Kommentarer
Postat av: Micke.S

Dom tänkte väl att ni skulle tycka det var skönt med en dusch kan jag tro. Lyckat att du fick det på film .

Vi hörs /Micke.S

2008-06-11 @ 00:35:13
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0