Fisk till middag

Efter nederlaget i Älvdalen behövde jag känna en riktigt fisk på spöt. En fisk som orkar börja spöt, och det rejält. Eftersom jag samtidigt var sugen på att äta fisk fick det bli en tur till en av regnbågstjärnarna. När jag är på väg längs stigen ner till tjärnen sätter det igång och blåsa nåt så in i helvete. Det är ju ingen höjdare med blåsväder men jag var toksugen på att fiska så det var bara att bita ihop. När det går vågor på en så liten skogtjärn blåser det verkligen ordentligt. I ett litet hörn av vattnet är det lite lä och jag bestämmer mig för att testa där. Egentligen ville jag prova på ett helt annat ställe men där kommer vinden rakt från sidan vilket nog blir lite för irriterande. Jag har tacklat upp med en nattslända, en variant på en E-12. Den brukar vara effektiv här på sommaren. Jag fiskar av ett par ställen utan något resultat, men nu har vinden lättat lite så jag kan ställa mig på ett bättre ställe. Redan i andra kastet kommer hugget bara sekunden efter att flugan har landat på vattnet. Fisken tvärvänder och rusar som en galning ut mot mitten av tjärnen. Rullen överröstar vinden och när jag tittar ner på den ser jag backingen löpa ur spöringarna. Fisken tar ytterligare tio meter backing innan den tillslut stannar så jag börja ta hem den. Så här i efterhand kan jag säga att det inte var nån speciellt svår fisk att ta hem. Men den gjorde flera långa rusningar som fick mig att le brett varje gång. Jag hade lovat Natalie att jag bara skulle åka ut en kortis. Jag rensar fisken på en gång, och medan jag håller på hör jag hur regnet är på väg över skogen ner mot mig. Det låter verkligen som om ett godståg kommer farande genom skogen. Några sekunder senare vräker regnet ner. Jag snabbar mig att rensa klart fisken och skyndar mig till slogboden. När regnet har avtagit smyger jag mig tillbaka upp mot bilen. Jag sa ju tidigare att jag lovade fler bilder på bloggen. Idag är dessa tagna hemma på diskbänken. Det blir en liten bildserie från fångad fisk till anrättad på tallrik.
 










Kommentarer
Postat av: Micke.S

Nu blev jag minsann lite småhungrig...ser gott ut det där:)

/Micke.S

2008-06-24 @ 23:34:41
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Jari

Kan bara instämma med M, det såg riktigt gott ut.

2008-06-25 @ 08:09:31
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Herr D

Fina fenor på den bågen, den har nog gått i tjärn en stund, inte konstigt att den drog iväg som den gjorde ;-)

2008-06-25 @ 08:36:17
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com
Postat av: Honken

Precis, den fisken har nog klarat minst ett år i tjärnen skulle jag tro. Jag hoppas att öringarna hinner få växa till sig dom med.

2008-06-25 @ 11:14:47
Postat av: Brorsan

jasså fisk till middag..det såg gott ut.

nu är det snart bara en arbetsvecka kvar till semestern så ska jag ta den där stora öringen du letar efter =) men jag bävar för tält sovandet ryggen har pajat på mig fått nån låsning i nån kota..men jag får väl bita ihop...skitfiske på dig tills jag kommer upp...

2008-06-25 @ 22:28:18
URL: http://ameberglund.blogg.se/
Postat av: Magnus

Snålvatten, snålvatten ;) Ser riktigt läckert ut det där!

2008-06-26 @ 20:42:42
URL: http://promisedland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0