Antiklimax

Förväntningar och överraskningar
Jäklar vad jag var sugen och förväntansfull på fisket i Älvdalen. Jag vet ju att det kan vara rikitgt bra och så har det varit varje gång jag varit där. Strax före åtta rullade vi mot Älvdalen och med tanke på att de flesta nog var hemma och var bakfulla så var det nästan ingen trafik alls. Med ett kort stopp för att inhandla lite mat var vi vid Österdalälven vid 10-tiden och kunde börja fiska. Så fort vi kommer ner till vattnet ser vi att det vakar harr lite överallt. Stefan korkar nästan omgående en harr. Det här kommer bli bra tänker jag; SÅ FEL JAG HADE! Dom närmaste timmarna kastar jag på vakande harr med ett otal olika flugor, men dom vill helt enkelt inte hugga. Stefan lyckas ta två harrar till på vägen nedströms. När vi återsamlas bestämmer vi oss för att laga lite mat. Än så länge är jag övertygad om att fisket ska komma igång lite senare.


Efter maten väntar nya tag vid en ny strömsträcka
Flintastek och potatissallad är det som står på menyn idag. Engångsgrillen är tänd och Stefan synar skeptiskt steken som är lite i största laget för att tillagas på en enångsgrill. Med lite tålamod blir steken klar och det smakar gott med en rejäl köttbit. Vi resonerar lite kring fisket medan vi äter. Vi är båda överens om att det kommer att bli bättre nu. Vi ska testa en annan sträcka länge upp i älven. Vi parkerar bilen och går den sista biten ner till älven. Här flyter den lite djupare fram genom skogen och vi får hålla oss nära land för att inte dras med i älvens otroliga och outträttliga kraft. Det här stället ser ut att hålla grov fisk. Jag knyter på en streamer och börjar fiska mig neråt. Jag tar mig långsamt nedströms utan att känna så mycket som ett hugg eller en dragning i flugan. Myggen börjar även de tära på mitt tålamod så jag bestämmer mig för att sätta mig strandkanten och iaktta Stefan en stund. "Haha jag lurade den" skriker han efter en liten stund. Han har under en stund stått och kastat på en vakande harr som tillslut hugger på hans fluga. Den är inte av nåt större mått, men det är i alla fall en fisk. Fisket fortsätter att vara dåligt även här och vi beslutar oss för att omgruppera ytterligare en gång.

Vid Rotälven kommer en vändpunkt
Rotälven är ett vatten med stor vildmarkskänsla och ibland känns det som om man vore i djupaste Norrland. Tyvärr är fisket inte bästa. Vattnet har restaurerats så en återhämtning är i alla fall på gång. Vi tänker i alla fall prova, det kan ju inte bli sämre än det varit hittills. Vi åker ett par mil och hittar en sträcka som ser intressant ut. Nu är jag övertygad om att jag kommer bli utan fisk på den här resan. Jag kastar en förtyngd nymf mot brofundamentet och låter flugan driva genom strömmen. PANG! Nu sitter det en fisk, känslan känns obekant idag men ändå så skön. Det är en liten öring som tagit min fluga. Klockan är 17.34, det tog ett tag att få fisk idag. Lite senare hugger även en liten harr på som skräckslagen får simma tillbaka ut i strömmen igen. Vändpunkten kom, jag vart inte utan fisk men fisket fortsätter att vara dåligt resten av kvällen. Vi provar ytterligare en sträcka som restaurerats men även här utan resultat.

Tillbaka vid Österdalälven
Innan det är dags att åka tillbaka mot Falun vill vi prova om kvällsfisket har kommit igång. Nu är jag frusen och fiskar bara på ren vilja. Vattnet är iskallt och vaken har för länge sedan upphört. Detta till trots, hugger en liten öring. En stund senare har jag det kraftigaste hugget på hela dagen, det känns att det är en stor fisk men den vill inte fastna. Strax innan 10 plockar vi ihop grejorna och gör oss klara för att åka hem. Vi har fiskat i nästan 12 timmar och det ska bli skönt att komma hem. Magen har börja kurra igen så det får bli ett stopp i Mora för att köpa korv. Troligtvis har vattenföringen var allt för hög i älven, 90 kubik i sekunden är mycket vatten och det påverkar säkerligen fisket negativt. Det vart inte heller så många bilder, all min energi gick åt till att frenetiskt kasta på allt misstänkt. Ska jag vara efterklok borde jag kanske ha bytt spö mot kamera och fotot lite mer av den underbara natur Älvdalen erbjuder.


Kommentarer
Postat av: Jari

För det mesta har man för högt skruvade förväntningar, men som Herr.D brukar skriva, man vet aldrig vad nästa kast för med sig;) provar man inte, då får man inget heller.

2008-06-23 @ 21:52:53
URL: http://fiskefeber.blogg.se/
Postat av: Herr D

Ja ibland blir det inte som en trott, för övrigt undrar jag om du inte hade lite midsommar kvar i kröppen när ni kom fram....hur korkar man upp en Harr ;-P

2008-06-24 @ 08:55:31
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com
Postat av: Daniel

Va synd att ni fick sånt skitfiske.. Men dåligt fiske är ju bättre än inget fiske alls

2008-06-24 @ 13:41:43
Postat av: Micke.S

Det var ju synd att det inte gick så bra men det gör ju bara att man uppskattar dom fisketurer som går bra mer.

2008-06-24 @ 23:32:55
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0