Fiske i Haninge

[Haninge Torsdag 24/1]  

    Idag tog jag en liten promenad, vädret var för en gångs skulle ganska trevligt. Jag visste att det skulle ligga en liten sjö i närheten och den var mitt mål. Eller ja, sjö kanske är lite mycket sagt, den är inte större än en skogstjärn men i alla fall. Jag pratar om nedre Rudan. Jag hittde ett motionsspår eller nåt likande som ledde åt rätt håll. Efter en stund besannades mina misstankar och jag var snart framme vid sjön. Tanken slår mig ju omedelbart när jag ser sjön, finns det fisk i vattnet? Jag fortsätter längs stigen och ser en skylt på ett träd med texten; "Allt fiske förbjudet" Ahh det finns alltså fisk. Lite längre fram hittar jag en informationtavla där jag får reda på att det årligen planteras in ca: 1200 kg ädelfisk. Det märkliga är jag inte känner nåt sug efter fiske överhuvudtaget. Det känns istället helt maplacerat med fiske i den här miljön, det är skräpigt runt omkring mig och i bakgrunden ser jag pendeltågen köra förbi. Nej fiske ska upplevas i naturen och jag kallar inte det här området besparat på betong för natur. Jag är plötsligt ännu mer glad över att jag bor där jag gör. Att ha i alla fall 10 vatten med naturliga bestånd av öring, harr, röding sik m.fl. i närområdet är ju helt fantastiskt. Jag skulle aldrig klara att bo i Stockholm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0