Nu är regnbågen på gång

Nu är verkligen regnbågen på gång! Idag efter jobbet stannade jag bara till hemmavid för att byta om och hämta fiskegrejerna. Som jag skrev på bloggen igår var jag ju tvungen att prova mina nybundna flugor. Efter att jag bundit klart dom tyckte jag nog att de i alla fall liknade de E-12:or jag har köpt tidigare, men nu var det upp till bevis!Redan när jag går längs stranden på tjärnen ser jag åtminstone fyra, fem, vak. Jag vet att fisken borde vara pigg nu, det var den i alla fall i söndags när jag och bror var här. Vädret är helt ok, lite sol, lite vind och inte så varmt. Jag gillar inte när det blåser, men det har ju sina fördelar om det inte är en klar vattenspegel. Redan vid bilen har jag tacklat upp med en E-12 så när jag kommer fram kan jag börja kasta på vakande fisk direkt. Flugan hinner inte mer än landa på vattenytan i det fösrta kastet innan fisken hugger. Nog för att jag har fått fisk på första kastet förut, men nu är jag allt annat än beredd. Jag har en del löslina liggandes på marken och jag försöker bromsa linan när fisken rusar som en galning. När linan snabbt löper mellan mina fingrar går det så fort att jag bränner mig på linan. Jag blir tvungen att släppa linan och när slaklinan är slut blir det ett för hårt ryck när rullens broms sätter sig till motvärn.

Jag kan med svidande fingrar konstatera att min fluga har fungerat även om inte tafsen höll. Turligt nog lyckades jag binda två E-12:or igår och jag knyter snabbt på en ny för att göra ett nytt försök. Jag står en stund och kikar över vattnet för att hitta ett vak att kasta flugan mot. Nu vakar fisken mer mitt ute på tjärnen, långt utom räckhåll för min fluglina. Men efter en liten stund så ser jag jag regbåge stiga majestätiskt ur vattnet. Ett fint "head and tale-vak" skvallrar om att jag just sett en ganska stor fisk vaka. Jag lägger ut ett kast ungeför en meter från där fisken nyss vakade. Det tar kanske fem sekunder innan fisken stigen och gör en attack mot flugan. Nu är jag lite väl taggad och mitt mothugg hinner före fisken. Flugan landar nån meter bort och jag börjar dra in linan för att göra ett nytt kast. Den här fisken tänker dock inte ge sig i första taget utan hugger på den flyende flugan. Nu hugger den fast av sig själv och jag får börja en underhållande fajt med riktigt pigg regnbåge.

Jag kan efter en stund håva en fisk som efter avlivning väger in på 1,22 kg. [Ja nu har jag äntligen köpt mig en digital våg] Den här fisken får komma med hem, det var ett tag sen jag lagade en god fiskmiddag. Eftersom jag inte vill att fisken ska bli dålig går jag över till andra sidan och rensar fisken samtidigt som jag rapporterar in fångsten. Eftersom det har vaket en hel del där också bestämmer jag mig för att fiska av den stranden också. På den här sidan svärmar det verkligen med någon sorts flygmyror. Nu är inte min E-12 så intressant längre. Jag knyter istället på en liten grå superpuppa och hoppas att den ska kunna lura nån hungrig båge. Efter lite kastande hugger det igen. Den här gången är det en lite mindre fisk som hittat flugan. Den här fisken får simma tillbaka såsom ytterligare en regnbåge och en abborre. När jag åker hem är jag riktigt nöjd med dagens fiske. Det var kul och se att mina flugor faktiskt fungerade. Regnbågen som fick följa med hem slutade som en fiskgratäng smaksatt med dill och citron.

Kommentarer
Postat av: Micke.S

Grattis,

Visst är det roligare att få på flugor man knutit själv.

/Micke.S

2008-08-14 @ 08:00:29
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Grattis,

Visst är det roligare att få på flugor man knutit själv.

/Micke.S

2008-08-14 @ 08:00:48
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/
Postat av: Honken

Ja jag måste erkänna att det var lite roligare.

2008-08-14 @ 11:30:32
URL: http://www.flyfisher.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0