Härlig kväll

Igår lyckades jag och Martin till slut få till lite fiske tillsammans. Jag tvivlade in i det sista att han skulle kunna slita sig från jobbet. Men den här gången kom vi äntligen iväg. Vi körde upp till tjärnen jag fiskat vid i veckan för ett säkert kort. Jag var mer förväntansfull inför fisket än vad jag har varit på länge. Det är ju så mycket roligare att fiska när man är flera. Även om jag gillar att fiska ensam så är kul att dela upplevelsen med nån. Vädret kunde vi verkligen inte klaga på. Lite växlande molnighet, svag vid och inte direkt varmt. Det känns i luften nu att hösten börjar göra sitt antåg.

martin tar igen sig vid stranden På vägen upp stannar vi vid en affär för att införskaffa lite matsäck. Lite Gustafskorv och öl känns som en riktig bra idé. Väl framme skyndar vi oss få ordning på grejerna, klockan är redan ganska mycket och vi vill få så mycket fisketid som möjligt. När vi stannar vid första fiskeplaten har vi sett ett par fiskar vaka i närheten. Vi lägger ut varsitt kast och det tar inte mer än ett par sekunder innan det hugger på min fluga. Till en början känns det som om det är en abborre som tagit min fluga. Fisken gör korta och knyckiga ryck, men snart kommer en rusning som botar alla tvivel, det är definitivt en regnbåge som tagit flugan. Det känns skönt att ha räddat namnet redan i första kastet. Martin står brevid och kastar på ett en vakande fisk som dock är lite mer svårflörtad än den jag precis håvat och släppt tillbaka.

Efter en stund har även Martin hugg men tyvärr gör han ett lite för hårt motthugg och flugan är ett minne blott. Vi står kvar och kastar på ytterligare några vak innan vi går vidare längs tjärnen. Nu har det slutat vaka och vi sätter oss och äter lite korv medan vi väntar på att nästa vakperiod ska komma igång. Det är en rikitgt fin kväll och molnen har jagats bort ersatts med en svagt blå himmel. Under tiden vi käkar lite passar jag på att knyta om tafsen, efter att ha synat den ser jag att det är hög tid, man vill ju inte tappa en fisk för att man slarvat med tafsen. Under tiden vi suttit och käkat har det börja vaka lite igen och snart är vi igång med fisket igen. 

Förningen en kväll i Augusti Kvällens fiske fortsätter men nu verkar det som om fisken är lite trögare. Dessutom vakar det inte lika intensivt som tidigare. Martin bestämmer sig för att prova på det ställe där vi började. Jag står kvar och blindfiskar tills jag hör martin ropa att han fått fisk. Jag tar med mig kameran och går bort till honom för att försöka få nån bra bild på fajten. Men jag hinner inte mycket mer än komma fram så släpper fisken. Vi båda går nu tillbaka och fortsätter fiska. Nu har vinden lagt sig helt och det börjar återigen vaka lite. Jag kastar på ett vak och väntar spänt på att fisken ska visa sig. Jag har precis tänkt att lägga ut ett nytt kast när fisken försiktigt kommer upp och tar flugan. Motthugget kommer perfekt och jag har krokat en ny fisk. Det här blir kvällens fight. Den gör flera långa rusningar och jag har många meter av backingen ute. Den här fisken vill Martin gärna ha, han har inte fått nån båge på länge så vi tar upp den. Medan han rensar fisken lyckas jag kroka ytterligare en fin fisk. Kvällen börjar lida mot sitt slut och jag ska iväg och jobba. Vi kan bara konstatera att vi haft en mycket trevlig kväll med underhållande fiske. Även om inte Martin lyckades få upp någon fisk verkar han ändå rätt nöjd han också. 


Kommentarer
Postat av: LITTLE MISS LOUISE

Låter ändå som en rolig dag! Kul med långa inlägg, äntligen!<3

2008-08-17 @ 19:04:09
URL: http://littlemisslouise.blogg.se/
Postat av: Andreas

härligt med nappande bågar.

vilka ovanliga läsare du fått på bloggen mode bloggar du i smyg haha

2008-08-17 @ 19:40:13
URL: http://ameberglund.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Verkar ha varit en mysig kväll och grattis till fångsten.

/Micke.S

2008-08-18 @ 10:45:40
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0