Min utbildning - en förlustaffär

Läser en artikel på svd.se om att vissa utbildningar kostar mer än de smakar. Detta bekräftar visserligen något jag redan visste. Att lärarutbildningen tillhör just den kategorin. Lönerna inom den kommunala skolan är idag skamligt låga i paritet till utbildningskraven. Eleverna förtjänar välutbildade lärare, men samtidigt förtjänar lärarna en anständig lön för sitt arbete. Efter att jag tagit min lärarexamen arbetade jag ett år på en skola, och det var ingen större lycka när löneskedet kom. Idag är min nettolön nästan lika hög som min bruttolön var när jag jobbade på skolan. Många av mina nuvarande arbetskamtrater har ingen eftergymnasial utbildning men tjänar ändå riktigt bra. Jag diskuterat detta men andra lärare som blir lite sura när dom inser hur dåligt dom tjänar. Ett återkommande argument brukar vara att du jobbar ju skift så du kan inte räkna så Naturligtvis spelar det in att jag jobbar skift, men det är ändå de pengar som hannar i plånboken i slutet av månaden som räknas. Det är vad jag vad jag brukar replikera. Visserligen är det kanske inte helt sant, men diskussionen gällde; lön i förhållande till utbildning och då är det enkelt att säga att lönen är ett skämt. Jag kan ta ett exempel: en av mina arbetskamtrater är 21 år, har ingen eftergymnasial utbildning. Han har en grundlön, alltså innan skifttillägg på 21.300 kronor. När jag började på skolan efter 4,5 års högskolestuider fick jag 20.000 i ingångslön. Detta bekräftar artikeln, lärarutbildningen är en ren förlustaffär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0