Att hänga ut brottsmisstänkta

Efter händelsen i Kungsholmen i helgen har de inblandade hängts ut på nätet, bland annat i olika bloggar. Man skriver saker som "Någon som har lust att läxa upp de jävlarna.?
?Kan vi inte lägga upp en tråd med namn och adress på samtliga som sparkade så åker vi ut och spöar skiten ur dem? Jag kan bistå med järnrör ...?
(Ur artikel från SVD.SE) Jag kan förstå de starka reaktioner som följer efter en sådan händelse. Det är dock just det här vi inte kan accpetera, vi kan inte reagera med mera våld vilket endast kommer förvärra saken. Rättssystemet måste få ha sin gång och sen kan man bara hoppas på att kännbara straff kommer utdömas. Samhället måste någon gång visa att det inte accepterar våld. Våld kommer dock alltid att finnas men det meningslösa och råa våld vi ser idag måste stoppas. Respektlösheten för liv verkar bara bli värre, man kan ju bara undra varför.

Kommentarer
Postat av: Spectator

"Våld kommer dock alltid att finnas men det meningslösa och råa våld vi ser idag måste stoppas."
Vilken kommentar.
Var går gränsen mellan meningslöst och rått våld och meningsfull och milt våld? Är det död eller inte död?
Mobbing och misshandel i skolan är meningsfull och mild i förhållande till dödliga sparkar. Utövarna i skolan är antagligen de samma som ett par år senare har utvecklat effektivare teknik.

2007-10-10 @ 16:27:29
Postat av: Anonym

OM du tänker efter tror att du förstår vad jag menar. Men jag får väl förklara ändå. Jag menar att människor kommer alltid bli osams och varandra på käften men för den skull inte förstätta slå och sparka tills offret dör eller får riktgt allvarliga skador. Med meningslöst våld syftar jag främst till det våld som ungdomar utövar mot varandra, att bara hitta nån stackare och spöa upp och filma med mobilkameran för att det är coolt

// Honken

2007-10-10 @ 23:00:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0