Marnäsån 9/5


Marnäsån den 9:e maj...
    Idag bar det av till Marnäsån för första gången i år. Tyvärr har man förstört även denna fina å med ett kraftverk. Vad jag har fått höra av den äldre generationen så har detta varit en mycket fin å med både grov öring och harr. Det första vi noterade när vi kom dit var att det var lite vatten i ån och det tempraturen var låg, det var inte mer än 5 grader ute. Det kändes i fingrarna efter bara en liten stund. Med tanke på det lågta vattenståndet trodde jag att det skulle bli svårt att få fisk. Jag fiskade mig nedströms ett par hundra meter utan ett enda liv. Under en paus med lite eftertanke och studerande av Jespers desperata försök att fånga en fisk så vakar en stor öring precis bredvid honom. Eller ja... vi kom fram till i efterhand att den måste ha simmat nästan rakt på Jesper för den blir helt klart skrämd och ger ifrån sig ett rejält plask. Trots att vi båda vet att vi inte har en chans att få den att hugga under några som heslt omständigheter måste vi ju ändå försöka. Vi fortsättar att fiska om vart annat på samma ställe en stund till och då hugger den i särklass minsta öring jag någonsin fått. En kaxig liten gynnare kämpar på och det känns faktist i spöt att det sitter nåt på trots att den inte kan väga mer en 50 gram. Efter den fånsten är det dags att flytta ner en bit längs ån. Jag hittar en fin pool som ser ruskigt misstänkt ut. Efter två kast så hugger en fin harr på. Den gör en rejäl rusning nedströms innan den stannar. Efter lite trixande mellan stenar och annat otyg så är den inne. Jag måste säga att ingen fisk har en finare ryggfena en just harren. Denna är ca 25 cm lång och väger uppskattningsvis ca: 3 hekto..

Resultatet från tidigare gånger i Marnäsån har inte varit så bra, men idag fick jag fånga en fin harr i alla fall. Jag har fortfarande ett par sträckor som jag inte fiskat på än. Det blir till att prova dom inom kort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0