En sagolik fiskedag

[Vanån - Älvdalen 4/6 - 2007]

Jag har många gånger hört att det ska vara bra fiske i Älvdalen men aldrig trots att jag inte bor så långt ifrån fiskat där. Nu skulle det dock bli ändring på det. Martin och jag hade pratat lite löst om att åka dit och fiska. När vi väl bestämt oss surfade jag runt lite på Älvdalens fiskecenters sida för att se om det fanns något bra vatten att besöka. Det var ett strömmande vatten vi var ute efter, gärna med båda harr och öring i. I och med att varken jag eller Martin var särskilt hemma i området så tänkte vi besöka fiskecentret för att köpa fiskekort och lite få vägbeskrivningar. Men till att börja med ska man ju hitta till centret... efter lite snurrande i bilen stannar vi för att fråga ett gäng minigolfspelande tjejer. De pekar glatt och skrattar åt oss, Älvdalens fiskecenter låg visst 20 meter från oss.

När väl fiskekort och vägbeskrivning var averkat styr vi mot Sälen och Vanån. Efter någon mil på en dammig skogsväg stannar vi och gör oss klara för att gå ca en kilometer in i skogen. Under tiden vi pysslar med spön, vadare, flugor och annat reflekterar vi över värmen. Det är 25 grader varmt och vi funderar på om fisken kommer vara aktiv i denna värme. Det finns ju risk för att det är för varmt och det är trots allt mitt på dagen. När vi vandrat genom skogen ser vi Vanån flyta genom skogen. Det ser helt pefekt ut, lite snabba partier blandat med fina blankstryk, här finns det fisk är känslan man får så fort man ser ån. Nu är man otroligt sugen på att börja fiska och efter lite pyssel med spöt kliver vi ut i ån. Jag har valt att börja fiska på en nymf, jag har en viss förmåga att alltid börja fiska med en våtfluga trots att jag vet att jag borde fiska torrt. Efter bara ett par minuter så vakar en harr precis bredvid mig. Jag lägger ett kast uppströms och låter flugan flyta med strömmen, jag upprepar proceduren ett par gånger men utan resultat. Under tiden har jag sett flera harrar vaka. Här krävs torrfluga, jag knyter på en superpuppa och preppar med lite drygel och kastar snett uppströms igen. När flugan flyter ner längs strömmen stiger en harr och hugger på min fluga. Lite sen med mothugget lyckas jag inte kroka den men jag gör ett nytt försök och den hugger igen. Den här gången är jag snabbare med mothugget och den sitter. Det är en fin harr på tre, fyra hekto och stärkt av vetskapen att flugan fungerar kastar jag på nya vak. Nu är det är hugg i nästan vart enda kast. Efter en timmes fiske har jag lyckats kroka 3 harrar till. Även Martin har bytt till torrfluga, en klinkhammer och efter lite kastande och trixande krokar även han en harr. Fisken hugger precis intill oss så det blir inga långa fighter med det är ändå hur kul som helst. Vi fiskar på samma plats i flera timmar tills vi inser att vi är ordentligt hungriga och det är dags att laga lite mat.

Vi har förberett med en engångsgrill, marinerad kycklingfilé, champinoner och potatissallad. En harr även tagits upp för att bli en del av vår lunch. Vädret är helt underbart och vi sitter i solen med varsin kall folköl och väntar på att grillen ska bli ordentligt varm. Lunchen smakar helt underbart, det är alltid godare med mat när man är ute i naturen. Harren som grillades helt utan kryddor smakade även den mycket bra. Vi slappar en stund och resonerar lite kring det fortsatta fisket . Vi bestämmer oss för att gå en bit uppströms och försöka. Jag fortsätter att fiska på min superpuppa och den verkar fungera även nu och jag krokar ytterligare några fiskar. Efter ett tag börjar aktiviteten avta en del, Martin byter till en nymf och lyckas få fisken att ta på den, det verkar som om det är det som gäller just för tillfället. Framåt sjutiden bestämmer vi oss för att gå till bilen och köra ytterligare några kilometer uppströms. Vi hittar ett ställe som vi tycker ser bra ut och börjar fiska oss nedtröms. Till en början går det ganska trögt och jag börjar befara att jag tagit min sista fisk för dagen. Plötsligt så lossnar det igen och nu verkar det stå harr över allt. Jag fiskar på torrfluga och Martin på nymf och det hugger på båda delarna. Nu får jag ett kraftigt hugg och det känns direkt att det är öring, den är inte så stor men den kämpar som en galning. Efter att jag krokat loss den vilar den i nästan 2 minuter innan den simmar iväg ner för strömmen. Vi fiskar en kilometer nedströms och det står verkligen fisk över allt i strömmen, vi märker knappt att det börjar bli mörkt och att klockan snart är elva. Vi skulle säkert kunna stå kvar här hela natten men vi bestämmer oss för att avsluta fisket för dagen, vi har ju ändå över 15 mil att köra hem till Falun.

I bilen på vägen hem är stämmningen på topp även om vi är trötta återupplever vi dagen och disktuterar fisket i detalj. Det var längesen jag hade en så här bra dag, det är inte bara fisket som gör det utan hela upplevelsen, naturen, fisket, maten, vädret ja allt ihop. Det kan inte bli mycket bättre än så här, jo kanske förrresten... vi kunde ju ha stannat en dag till, hur som helst, hit kommer vi återvända.

För dig som vill uppleva ett kanonfiske och en underbar natur kan jag varmt rekomendera Vanån i Älvdalen. Jag avslutar detta inlägg med några bilder tagna under dagen.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Intresant läsning..

Kan bara hålla med om att Vanån är en helt underbar Å

att fiska i,Har själv fiskat i Vanån dom senaste 5 åren.

Brukar tillbringa ca 2 veckor i älvdalen och en stor del av den tiden lägger jag i vanån. och måste nog säga att det har blivit bättre fiske för varje år men om det beror på fisken eller på mig är svårt att säga..

2010-01-23 @ 17:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0