En dyr brax

Det har varit ganska tunnt på bloggfronten ett tag nu. Men det har däremot inte varit så lugnt på fiskefronten. All ledig tid spenderas nu i någon ström med flugspöt och så även gårdagen. Jag och Martin har fiskat i en ström där man nyligen satt i öring. I förrgår fiskade vi samma sträcka när Martin får en fin öring på flugan, tyvärr släppte den så vi fick aldrig veta hur stor den var. Stärkta av vetskapen att dom finns där åkte vi till samma ställe igår igen. Vi har fiskat oss genom strömmen och är nu på samma ställe när jag känner en fisk stöta ett par gånger på min fluga. Jag lägger ett nytt kast och låter flugan driva in på samma sätt. Den här gången hugger det ordentligt och jag känner direkt att det är en stor fisk. Jag börjar drilla fisken och den gör en liten rusning och visar sig vid ytan. Jag är nästan säker på att det är en öring och börjar ta in den. När jag nästan har den vid mig klar för håven blir jag osäker, det har gått alldeles för lätt att ta in den, vore det en öring borde den ha gjort ett par rusningar till. Mina farhågor blir snart besannade, det är defenitivt ingen öring utan en stor brax. Jaja det var i alla fall kul att få fisk och jag tänker låta Martin ta en bild av den och ger honom min kamera. När jag plockat upp fisken ur håven och håller upp den så vill den inte stanna kvar längre. Den sprattlar ur mitt grepp rakt på Martin och slår kameran ur händerna på honom. Det tar oss kanske en minut att lokalisera vart kameran ligger på botten av strömmen och när jag plockar upp den kan jag konstatera att den inte fungerar... konstigt va*?*

När kaoset lagt sig säger Martin "men; var är mitt spö?" I kalabaliken har han släppt spöt i ett försök att rädda kameran och nu ser även han lite blek ut. Vi kan i alla fall andas ut när vi ser spöt lite nerströms där det fastnat i några stenar. För tillfället ligger alltså kilopriset på braxen på blygsama 1500 kr men det kunde lätt ha blivit 4000 kr om vi inte hittat spöt.

Idag sjönk kilopriset på braxen tillbaka till normalpris igen. Efter att kameran torkat fungerade den till min stora förvåning. Det återstår att se hur länge den kommer att funka men jag måste säga att det är lite märkligt att den kan funka fast den legat på botten i över en minut. Nu kan jag fortsätta att posta bilder i inläggen, men braxen får ni dock aldrig se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0