Att det ska vara så svårt att hitta ett jobb

För ca fem års sedan hoppade jag på en utbildning som lovade goda chanser till jobb. Eller vi ska snarare säga lovade. Enligt arbetsmarknaden skulle jag efter utbildningen kunna välja och vraka mellan jobben... men på vägen hände det något. Jag talar om läraryrket. 2001 påstod man att sveriges skolor saknade tusentals lärare - 2001 uppskattade man att det skulle saknas ca: 25.000 lärare. Med enkel matematik kan vem som helst förstå att man inte skakar fram 25.000 lärare på fyra år. Alltså måste någon annan åtgärd vitagits. De ekonomiska anslagen till skolan minskas ytterligare samtidigt som man säger upp lärare på så gott alla orter i Sverige. Pensionsåldern höjs för att slippa nyrekrytera. Det är tröttsamt och bittert när man inser att jag lagt ner närmare fem år av mitt liv samt en kvarts miljon på något som bara visade sig vara en arbetsmarknadspolitisk åtgärd.

Men när det går åt skogen kommer man höra på nyheterna att skolan måste ta sitt ansvar....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0